Kornaty - Jachta 2008

Jachtaření na Kornatech až při 6-ti stupních Beauforta, národní park Krka, šnorchlování v Jadranu … a taky trochu lezení v paklenici.

Termín: 13. 9. 2008 - 20. 9. 2008

Chorvatsko

Místa:
Kornati, Zadar, Krka …

Doprava:
Dvě auta, já a Řepulda busem

Složení:
Petr Kostka (skipper), Michal Platkevič, Veronika Platkevičová, Ondřej Řípa, Jan Soubusta, Jaromír Stratil, Petr Morávek, Tereza Kostková, Lucie Mudruňková, Dagmar Novotná

Typ plavidla: Bavaria 46 Cruiser
Jméno plavidla: Espada
Oblast plavby: Kornatské ostrovy
Přístav nalodění a vylodění:
Zadar, ACI Marina, 13.9. 10.00
Zadar, ACI Marina, 20.9. 9.00

Mapa

Obrázky: kresby inspirované plavbou, které jsem namaloval na palubě a poté dokoloroval v pc.

Den 0. – 13.9. Sobota

Chorvatsko – Starigrad, Velká Paklenica

Spousta dní uplyne aniž by je člověk nějak zvlášť zaregistroval, jsou takové obyčejné, nijak je neplánuje, nic významného se nestane a za čas ani neví, co ten den vlastně dělal. Uplynou stejně nepovšimnuty jako každodenní čištění zubů. Bylo něco zajímavého na čištění zubů před čtrnácti dny v úterý? Čistil jsem si vůbec před čtrnácti dny v úterý zuby? Ale občas se vyskytne den, který je nějakým způsobem neobyčejný, stane se něco zvláštního, nebo má úplně jiný průběh než obvykle takový den mívá a nemyslím tím den extrémně vyjímečný jako, že zdoláte Mt. Everest, oženíte se nebo vám shoří barák i s vašim oblíbeným křečkem. Myslím tím den, který je neobyčejný tak nějak obyčejně, jako kdyby se jen tak potutelně usmíval nad svou neobyčejností a ne jí hlasitě vykřikoval kolem a každého při tom plácal po ramenou. A o jednom takovém obyčejně neobyčejném dni, ve kterém se vlastně nic nestalo a přesto mi uvízl v paměti, vám tu teď budu vyprávět.

Bylo zářijové ráno, teda spíš ještě noc, já jsem se probudil a v uších mi zněla hudba. Podívám se doleva a vedle mě sedí Řepulda, už je taky vzhůru. Nebo ještě stále? Stiskl jsem tlačítko a hudba utichla, je to vynález tyhle empétrojky. „Tak za chvíli jsme ve Starigradu“ oznamuje mi Ondra. Za chvíli jsme byli ve Starigradu. Autobus odjel do tmy, aby odvezl účastníky zájezdu za jejich vlastními příběhy v nějakém chorvatském letovisku a my jsme s našimi batohy osiřeli v lampami osvícené noci na břehu Jaderského moře.

Nový den jsme uvítali tím, že jsme si ustlali na betonovém molu a za šplouchání mořské vody o boky rybářských bárek utrhli ještě pár hodin spánku. Ráno jsme posnídali český řízek a chorvatský burek a vyrazili směr Velká Paklenica. Sotva jsme odbočili z hlavní silnice směrem ke kaňonu, nabrali nás dva slovenští lezci a dovezli nás až ke vstupu do parku. Vstupné na jeden den vyjde docela draho, navíc to vypadalo, že může brzy začít pršet a celý den nepřestat, ale co, lepší než sedět celý den před hranicí parku. Po celém kaňonu už šplhali po stěnách pavouci s barevnými vlákny lan táhnoucích se ze sedáků. Ondra chtěl původně na Aničku, ale nakonec jsme zvolili méně náročnou, necelé čtyři délky dlouhou cestu. Krásné lezení, dokonalé chyty, těžko uvěřit, že tenhle kaňon vznikl za jiným účelem než aby se v něm lezlo. Není se co divit, že je od jara do podzimu plný lidí.

Pršet začalo až po poledni, když už jsme blbli na jednodélkových sportovkách. Nejdřív jen tak lehce, aby se neřeklo, pak trochu silněji a nakonec z toho byl pořádný liják. Pozorovali jsme, jak pavouci pomalu utíkají ze svých cest, a litovali jsme ty, co to měli na víc dýlek.

„Ještě, že jsme nešli na tu Aničku, co?“

„Hmm, to bysme byli tak v půlce, to by se blbě utíkalo.“

Jak pršelo – hodinu, dvě, tři – voda tekoucí kaňonem jako by s sebou pozvolna odplavovala i návštěvníky této přírodní atrakce. Všichni se kvapně přesouvali do svých stanů, karavanů, kempů, bungalovů a penzionů. Jen my dva, nemaje žádný stan, bungalov, karavan ani penzion, kam bychom se odebrali, jsme stále seděli pod skalnatým převisem, koukali do deště a dojídali zbytky řízků, co nám připravila Verča na cestu. Po třech hodinách déšť ustal. Teplý vítr okolní stěny rychle vysoušel, ale žádní lezci už se nevrátili. Vytáhli jsme lano a začali lézt cesty, které jsme si před lijákem vyhlédli. A tak se stalo něco neobyčejného, byla sobota odpoledne, lezecká sezóna a my jsme lezli v kaňonu Velká Paklenica a byli jsme tam úplně, ale úplně sami.

Usínat po pivu v místní putyce v kajutě jachty líně se pohupující v přístavu v Zadaru, to byl dokonale neobyčejný závěr obyčejně neobyčejného dne.

Den 1. – 14.9. Neděle

Chorvatsko – Zadar, Ugljan ze severu, Malá Proverza, Telaščica

10.40 Po převzetí lodě a krátké instruktáži vyplouváme. Výjezd z přístavu komplikuje trajekt, kvůli kterému děláme několik otoček v maríně.

11.30 Vytahujeme poprvé plachty. Míříme na sever a obeplouváme ostrov Ugljan. Směrem na jih pořád na plachty až do Malé Proverzy. Těsně před ní skasáme plachty, proplouváme a na motor vplouváme do zátoky Telašcica. Excelentně přistáváme na vybrané bójce.

17.00 Vypínáme motor, první den končí bezchybnou manipulací s bójkou

Zadar – Ugljan ze severu – Malá Proverza – Telaščica
NM pod plachtami: 35
NM celkem: 39

Počasí:
Dopo slunečno, odpo oblačno a déšť, vítr NE 15 –20 Kn.
Loď pod plachtami až 8 Kn

– luxusní jachting
 – precizní přistání na bójce na první pokus

Den 2. – 15.9. Pondělí

Chorvatsko – Telaščica, Lopatica (Kornat), Kakan

07.00 První vstávají Ondra a PeK, přidávají se ostatní, bez snídaně vyrážíme

8.30 Vyjíždíme ze zátoky směr maják Sestrica, přímo před ním nás dvakrát strhává vítr, refujeme plachty. Na silný NE vítr objíždíme po jihozápadní straně Kornaty a obhlížíme lezecké terény.

12.30 Kotvíme v zátoce Lopatica na kotvě, koupání a oběd.

14.15 Vyrážíme směrem na jih Původní cíl Ravni Žakan rychle míjíme a pod plachtami cca 8 Kn směřujeme na ostrov Kakan.

17.45 Po bláznivém chytání bójky nakonec za pomoci domorodců kotvíme na bójce při svižném větru

Telaščica – Lopatica (Kornat) – Kakan
NM pod plachtami: 20
NM celkem: 24

Počasí:
Slunečno,vítr NE 20 –25 Kn studený.
Loď pod plachtami až 8 Kn

– U Sestřice velmi silné náklony, kormidlo přetlačeno větrem
 – V Murterském moři silný NE vítr, plachtění v silném náklonu
 – PeKova plavba za lodí na laně při 6 –8 Kn končí potupnou ztrátou plavek, téměř rozdrceným prostředníčkem a poloutopeným kapitánem

Den 3. – 16.9. Úterý

Chorvatsko – Kakan, Šibenik, Skradin, NP Krka

8.30 Po neklidné a větrné deštivé noci (musíme spát s Ondřejem v salónu), vyrážíme z Kakanu směr Skradin. Moře je větrné, nepravidelné boční vlny, vítr až 30Kn. Vytahujeme plachty, ihned refujeme a jen na zrefovanou hlavní plachtu křižujeme k Šibeniku.

12.15 Po složitém křižování v Šibenických vratech stahujeme plachty a na motor vplouváme do Šibenické zátoky.

14.30 Kotvíme bez větších potíží v maríně Skradin.

15.0 Odjíždíme na Krcké vodopády, od 20.00 rezervace v restaurantu ve městě

Kakan – Šibenik – Skradi
NM pod plachtami: 18
NM celkem: 22

Počasí:
Silný studený vítr, polojasno, ve Skradinu lépe

– odpolední návštěva NP Krka
 – plavba po řece Krce do Skradinu
 – bouřlivé moře a vítr až 30 Kn, ve kterém křižujeme Murterským mořem a Zmajanským kanálem

Den 4. – 17.9. Středa

Chorvatsko – Skradin, Šibenik, Ravni Žakan

11.15 Vyrážíme ze Skradinu. Před tím nákupy, relax a zotavování po večírku se Žlutým přítelem.

13.00 Opouštíme Šibenickou zátoku, vyplouváme na moře a vytahujeme plachty. vytahujeme poprvé plachty. Pořád fouká silná bora, ale přes dílčí problémy se pod plachtami dostáváme do vytyčené dráhy a v klidu, po ztišení bory a potřebném NE větru směřujeme na ostrov Ravni Žakan (NW zátoka)

17.0 Velmi zkušeně (téměř zkušeně) přistáváme na bóji v NW zátoce ostrova Ravni Žakan. Zápas slunce, příjemný večer.

Skradin – Šibenik – Ravni Žakan
NM pod plachtami: 19
NM motor: 3
NM celkem: 22

Počasí:
Slunečno, dopo ještě bora, odpo již jen NE vítr.

Zážitek dne:
 – brutální náklon pod plachtami u ostrova Tijat
 – konečně padla bora a vítr zůstal příjemný NE do 10 Kn
 – bezproblémové koupání na laně (Gáj + PeK)

Den 5. – 18.9. Čtvrtek

Chorvatsko – Ravni Žakan, Lavsa, Levrnaka, Lučica (Kornat)

11.00 Opouštíme zátoku na Ravnim Žakanu a vydáváme se s pokusem o jízdu pod plachtami na vnější (SW) stranu Kornat. Po neúspěšném křižování stahujeme plachty a nahazujeme motor.

12.30 Přistáváme na kotvu v bezejmenné zátoce na ostrově Lavsa. Původní záměr lézt se nekoná, koupeme se, šnorchlujeme, oběd.

14.30 Na motor opouštíme zátoku a přímo proti větru na motor míříme k majáku Sestrica.

17.30 Měníme původní záměr (doplout na NE Žutu) a směřujeme do zátoky Levrnaka. Všechny bóje jsou obsazeny a tak míříme do zátoky Lučica na SW části Kornatu

18.45 Kotvíme na kotvě, trochu se obávám otevřeného prostoru, ale zdá se, že kotva drží

Trasa:
Ravni Žakan – Lavsa – Levrnaka – Lučica (Kornat)
NM pod plachtami: 2
NM motor: 34
NM celkem: 36

Počasí:
NW a N vítr, jasno, dosud nejteplejší den

Zážitek dne:
 – šnorchlování na ostrově Lavsa, hejna ryb, zlom útesu, čistá voda, teplo – plavba na autopilota směrem na sever podél Kornat – večerní oslava Lucčiných narozek s dortem od Terezky a se šampáňem

Den 6. – 19.9. Pátek

Chorvatsko – Lučica, Pavlešina, Zadar

6.30 Noc na kotvě proběhla klidně. Brzo ráno vyplouvám sám, jen za Ondrovy pomoci s kotvou.

07.00 Zjišťuju mělčinu, zpomaluji, pozdě, v 1,5 m naráží kačena lodi na dno. Budíček pro všechny. Skáču do vody, zjišťuju situaci pod vodou. Předními motory posouvá Michal loď podle mých pokynů, uvolňujeme loď a pomalu couváme zpět na hloubku. Škody na kačeně žádné. Vylézám úplně zmrzlý z vody, plujeme dál.

8.30 Jacek hlásí ucpaný hajzl.

10.00 Lucka a Michal hajzl opravují, rozebrali čerpadlo a vytáhli role buničiny.

12.10 Po jízdě na motor kotvíme v zátoce Pavlešina ( Ugljan). Koupání (voda jen 19 st. C), oběd.

14.00 Opouštíme zátoku a opět na motor směřujeme na Zadar.

16.30 Bereme naftu v zadarské maríně (445, – HRK) a bez potíží přistáváme v ACI.

18.00 Odcházíme do města na závěrečnou večeři

Lučica– Pavlešina – Zadar
NM pod plachtami: 0
NM na motor: 15
NM celkem: 15

Počasí:
Teplo, oblačno, odpo chvíli slunce, bezvětří

- nasednutí na dno
 – konec plavby bez problémů

Celkem:
NM pod plachtami celkem: 94
NM na motor: 64
NM celkem: 158

Den 7. – 20.9. Sobota

Chorvatsko – Zadar

Všichni odjeli auty domu akorát já s Onrou, jedouce autobusem, jsme zůstali celý den v Zadaru a nakonec díky požárům někde jižněji v Chrvatsku jsme do Prahy vyrazili až hodně pozdě v noci.